Pernilla Norrman

Statement

Ich bewerbe mich als Mitglied der Gruppe Swedish Material Makers. Wir sind 5 Künstler, die mit internationalen Ausstellungen und Austauschprogrammen im Bereich des zeitgenössischen Kunsthandwerks arbeiten. Unsere Gruppe begann 2011 mit einem schwedisch-deutschen Austausch in Schleswig-Holstein. Seitdem stellen wir weiterhin gemeinsam aus. http://www.swedishmaterialmakers.se

Meine keramische Arbeit konzentriert sich auf Ton als ortsspezifisches Material. In meinem Arbeitsprozess bin ich an den Ort zurückgekehrt, an dem ich zwanzig Jahre lang nach wildem Ton gegraben habe. Derselbe Ton wurde in der Vergangenheit für lokal hergestellte Ziegel in der Region Skåne verwendet.
Ich erforsche die Spannung zwischen der Kraft und der Empfindlichkeit des Materials und interessiere mich auch für die keramischen Ausdrucksvariationen des eisenhaltigen Tons in Abhängigkeit von der Brenndauer. Ich verwende mit der Drehscheibe gedrehte Teile des Gefäßes, die ich auf verschiedene Weise verforme. Ich bin ausgebildete Töpferin mit einem Master-Abschluss und betreibe seit 2001 mein eigenes Atelier in Malmö. Ich arbeite mit Objekten, Installationen und verschiedenen Arten von Aufträgen.

Vita

Ausbildung

2018Making and curating art in public space, HDK Valand University of Gothenburg
2014Contemporary arts and crafts theory, HDK Valand University of Gothenburg
2002Ceramics and glass in architecture, Konstfack Stockolm
1999-2001Capellagården Carl Malmsten school of crafts, ceramic art and design
1991-1995Degree of Bachelor of Arts - cultural studies and social science, Lund University and Linné University in Växjö

Berufliche Stationen

2022Certificated Master of pottery, by Sveriges hantverksråd/Swedish crafts council
2022Appointed main supervisor for an apprentice druing two years of training i my studio by Stiftelsen Hantverkslärling/ Crafts Apprentice foundation
2018Purchased and represented in Ystad's art museum's collection
2001Started my own studio in Malmö and expanded it in 2018
2000-2005Working with Signe Persson-Melin, ceramic artist/designer and professor at Konstfack during 1990s, different kind of assignments as her main studio

Bedeutende Ausstellungen

2021, 2008, 2002Grant holder of The Swedish Arts Grants Committé two year work awards
2019Grant holder of Friends of the Arts and Crafts Associations award
2018Grant holder of Gunnar och Lilly Perssons stiftelses award, Ystads konstmuseum
2006Grant holder of Malmö city award for upcoming artists + the same year also grant holder of Skånes Hemslöjdsförbund
2001Grant holder of Siv and Carl Malmstens foundations award

Auszeichnungen

2021Solo exhibition at Lerverk gallery , Göteborg
2019Solo exhibition at Trelleborgs museum and art gallery, Trelleborg
2018Solo exhibition at Form/Design Center, Malmö
2018Group exhibition at Gallery Hop during Tallin Design festival, Estonia
2017Solo exhibition at Ystads art museum and gallery, Ystad

Pernilla Norrman

Studio Pernilla Norrman
Malmö
SWE

http://pernillanorrman.se/